Jak se dá komercializovat? ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** *========================================================================================= * *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Co to je "komercializace"? ------------------------------------------------------------------------------------------ Komercializací rozumějme uplatnění výsledku výzkumu zejména v průmyslové praxi tak, aby by veřejnosti. ------------------------------------------------------------------------------------------ Publikování vs. komercializace ------------------------------------------------------------------------------------------ Jak to vidí právník, expert na otázky duševního vlastnictví z CPPT, Matěj Machů: "Vědecké výsledky mohou být šířeny formou veřejného sdělení publikací. Tento model bezespo rozvoji vědy, ovšem často limituje přístup společnosti k takovým výsledkům. Univerzita není průmyslovým podnikem a neumožňuje tedy výrobu a distribuci. K tomu je zapo komerčního partnera a pro takového není technologie popsaná v publikaci bez možnosti získá práva obchodně zajímavá. Komerční partner je zpravidla nucen investovat nemalé finanční pr uvedení produktu či služby na trh, a pokud nemá zajištěnu ochranu takového duševního vlast snadno obětí konkurence, která s minimálními náklady produkt či službu napodobí či zcela z V praxi tedy výsledky, které jsou pouze publikovány, nenacházejí z popsaných důvodů prakti společnosti jsou tedy nedostupné." ------------------------------------------------------------------------------------------ Ochrana duševního vlastnictví jako klíč ke komercializaci ------------------------------------------------------------------------------------------ Ochrana duševního vlastnictví jakožto nehmotných výsledků vědy a výzkumu je tedy klíčovým komercializace. Této skutečnosti si byli již historicky vědomi také zákonodárci a přímo zá stanovena povinnost zaměstnanců oznámit inovativní technické výsledky jejich práce zaměstn rozhodne, zda je třeba takové výsledky chránit, jakým způsobem a samozřejmě také nese nákl spojené. Tímto však nemohou být dotčena práva tvůrce (původce či autora), který je nadále výsledkem spojen a náleží mu také odměna při oznámení výsledky a dodatečné vypořádání v po výnosech z komerčního uplatnění jejich výsledku. Pro realizaci komercializace na Univerzitě Karlově byl zřízen inovační ekosystém zahrnujíc ? CPPT zastávající zejména metodickou a konzultační roli směrem k vědcům a ? CUIP a.s. [ URL "https://www.cuip.cz/"] , které se věnuje tzv. poslední fázi transferu s jednání s komerčními partnery. Více o ? inovačním ekosystému ZDE [ URL "https://cppt.cuni.cz/CPPTN-284.html"] .